Kontyvirág Erdei Iskola – Lakitelek-Tőserdő

Kontyvirág - Minősített programok és modulok iskolásoknak

Komplett program alsósok részére: Rovartanoda

Az emberek jó része viszolyog az ízeltlábú állatoktól, aminek legfőbb oka a tudatlanság. A program célja, hogy érzelmileg megnyissa a gyerekeket az általában visszataszítónak, félelmetesnek tartott ízeltlábú állatok felé. Igyekszik kíváncsiságukat felkelteni, bemutatni e csoport hihetetlen sokféleségét, képviselőinek esztétikai szépségét.

1.1 "Bogár"-gyár (kb. 3 tanóra, 135 perc) 

Embernagyságú rovart szemlélve könnyen felismerhető, hogy mitől rovar a rovar. Azért megszemléljük újdonsült ismerőseinket életnagyságban is az erdőben és a réten, majd különféle játékos feladatok segítenek, hogy holnap, sőt jövőre se keverjük össze a bogarat a pókkal, és egy hangyát látva ne kiáltsunk fel, hogy ott egy bogár!

1.2 Túlélő leckék (kb. 3 tanóra, 135 perc)

A rovarok - amelyekről már megtudták a gyerekek, hogy vannak, és hogyan néznek ki - életre kelnek: táplálkoznak, megszületnek és fejlődnek, kommunikálnak, védekeznek, rejtőzködnek stb. Egy valamirevaló rovarnak meg kell tanulnia néhány alapvető leckét, ha néhány napnál tovább akar élni.

1.3 Vizes leckék (kb. 3 tanóra, 135 perc)

A gyerekek a Szikrai-holtágnál ismerkednek a vízi rokonokkal, és azt firtatják, mi az, ami őket a vízi életmódra alkalmassá teszi. Tekintve, hogy az embergyerek alapvetően nem tavi lény, a gumicsizma nem hátrány.

Komplett program felsősök részére: A Tisza krónikája 

A program célja, hogy diákok zömmel önálló tevékenységek során összeállítsák a Tisza történetét, és eközben rádöbbenjenek arra, hogy az ember alapvetően megváltoztatta a Tisza működését és élővilágát. 

2.1 Ráhangolódó (kb. 3 tanóra, 135 perc)

Az első foglalkozáson különböző vizes játékokat játszunk, melynek célja, hogy a tanulók oldódjanak, ismerkedjenek az erdei iskolai környezettel. Aztán a víz körforgásával foglalkozó játékon keresztül közelítünk a víz, a folyó, a Tisza témaköréhez, melyekkel kapcsolatban érdekes, kreatív feladatokat kell megoldaniuk csapatokban.

2.2 – 2.3 Munkálkodó (kb. 3 tanóra, 135 perc)

A két modul során 3-3 hosszabb, játékos, kreatív vagy problémamegoldó feladattal találkoznak az 5-6 fős csapatok, melyek mindegyike a Tisza múltjának egy szeletét villantja fel. A hat témakör: egy folyó kialakulása és jellegzetes szakaszai, halászeszköz-makettek készítése, a fokok szerepe egy folyó életében, ártéri gazdálkodás (társasjáték), az ártér hasznai, az árterek egy emblematikus állata - a hód (társasjáték).

2.4 Bemutató (kb. 3 tanóra, 135 perc)

Az előző két modul során felszedett sok-sok ismeretmorzsa szintetizálása, feldolgozása csapatonként 5-6 perces kreatív bemutató keretében történik. Utána a Tőserdő hagyományosan használt gyógyító és ehető növényeivel, gombáival ismerkedünk az EI környékén.

2.5 Problémázó (kb. 3 tanóra, 135 perc)

Ez a modul a problémákról szól. Miért baj, hogy kiirtották a folyómenti erdőket? (demonstráció) Milyen katasztrofális következményei vannak a jószándékú folyószabályozásnak? (terepasztali demonstráció) Hogyan szennyezzük folyóinkat? (terepasztali demonstráció). Utána a Szikrai holtágnál végre vízi élőlényekkel is találkozunk, melyek némán is sokat mondanak a víz minőségéről.

2.6 Kitekintő (kb. 3 tanóra, 135 perc)

Összefoglaljuk, amit a Tisza történetéről megtudtunk. Majd egy szituációs játékban a tanulók egy képzeletbeli folyómenti település, Tiszamadaras különböző érdekcsoportjait személyesítik meg. Olyan döntéshelyzetekbe kerülnek, melyekkel a településsel határos vizes élőhelyekre pozitív vagy negatív hatást fejtenek ki, s döntésük következményeit "saját bőrükön" tapasztalják.

Alsósok és felsősök számára egyaránt alkalmas modulok

(egymástól függetlenül kérhetők) 

Kontyvirág túra

A 3,5 km-es rövid túra során minden jellegzetes ártéri élőhelyet felfedezhetünk. Út közben meg-megállunk, játszunk, vagy fontos megbízatást teljesítünk. Egy biztos, füleket és szemeket nem árt nyitva tartani! 

Tiszaalpári túra

Utunk során változatos élőhelyeken haladunk a Tőserdőből egészen a tiszaalpári Várdombig, ahonnan letekintve megcsodáljuk a Tisza árterét és élővilágát, megismerkedünk a település történelmével és mindeközben még játszunk is! A túra az „Élet a bronzkorban” modullal együtt kérhető, a teljes program időtartama kb. 360 perc. Eközben igény esetén megpihenünk egy finom ebédre a Tiszatáj Vendéglőben, visszafelé pedig vonatra ülünk.

Látjuk a fától az erdőt!

Fák nélkül nem lenne élet a Földön. A fák a természet óriásai. A legidősebb élőlény - természetesen egy fa - 4700 esztendős. Egyetlen tölgyfa lakosságát tekintve nem marad el Budapesttől. Főként alsós diákoknak szól ez a modul, amelyben játékos, kreatív foglálkozások során ismerkednek a Föld e csodálatra- és tiszteletreméltó teremtményeivel.

Hód és más

Európa legnagyobb rágcsálója, amit a 200 évvel ezelőtt kipusztítottak Magyarországról, néhány évtizede újra köztünk él és virul. Ezen a területen is él néhány család, de ritkán láthatók, mert a hódok éjszaka aktívak. Ez a különleges emlős az alkalmazkodás mintapéldája - minden porcikája a vízi életmódra termett. Interaktív foglalkozások során nemcsak a hódról, de az ártéri élőhelyekről és az alkalmazkodásról is sokat tanulhatnak a gyerekek.

Madarak otthon

A diákok megismerkednek néhány, a Tőserdőben és környékén élő madárral, majd belekóstolnak a vonuló és az áttelelő madarak nem éppen könnyű életébe.

 

Ártéri gazdálkodás 

A fokgazdálkodás annak példája, hogy az ember nemcsak rombolni, pusztítani képes környezetét, de szelíd beavatkozásaival akár Édenkertet is alkothat, ami az élővilágot és az azzal együttélő embert is gazdagítja. Miután kitapasztalták, hogyan lesz a mocsárvilágból virágzó ártéri gazdaság, élő társasjátékot játszanak, feladatokat oldanak meg a gyerekek.

Madarat tolláról 

A diákok kreatív és játékos feladatok keretében megismerkednek néhány, a Tőserdőben és környékén élő madárral. Hangokat utánoznak, piktogrammal jegyzetelnek, szaladgálnak és keresgélnek, sőt még verset is írnak.

Mint a madár

Vajon milyen a madarak élete? Szerepjátékokon, társasjátékokon keresztül most belekóstolhatnak a diákok a madárvonulás, fiókanevelés kihívásaiba, és próbát tehetnek a táplálkozás terén is.

Nyomozás a víz körül 

A gyerekek a vizek szennyezéséről, a biológiai vízminősítésről szereznek ismereteket játékokon keresztül majd meg is vizsgálják a Szikrai holtág ökológiai állapotát. Gumicsizma ajánlott.

Az élet játéka 

Szerepjáték, melynek során a résztvevők saját bőrükön tapasztalják meg, hogyan működik egy erdei életközösség. A tanulók az állatok három csoportjának valamelyikét (növényevők, mindenevők és ragadozók) vagy az állatokra ható tényezők egyikét (betegség, időjárási tényezők, ember) jelenítik meg, és "élet-halál" küzdelmet vívnak az erdőben, fák között bújkálva.

Az éjszaka állatai

Egy félreértett állatcsoporttal, a denevérekkel foglalkozunk. Megpróbáljuk szétzúzni a megkövesedett mítoszokat és hiedelmeket, s helyettük olyan valóságos, ám nem kevésbé különleges képességeiket megfejteni, mint a repülés, a "beépített radar" és a fejjel lefelé csüngés. Az éj leple alatt pedig denevér-detektorral "vadászunk" az sötétség uraira.

Az égbolt titkai

A Kecskeméti Planetárium munkatársa diavetítéses előadáson alapvető csillagászati ismeretekkel látja el a gyerekeket a korcsoportnak megfelelően. Utána a csillagos égboltot csillagászati távcsövön keresztül csodálhatjuk.

Téli erdei iskola modulok

Kontyvirág túra

A téli Tőserdő felfedezése során kiderül, hogy a természet nem hal meg télen sem.

Téli madárvédelem

Miért és hogyan segítsük tollas barátainkat a zord évszakban? Madáretetőt készítünk és alaposan megvitatjuk, mi kerüljön bele.

Az élet játéka

Szerepjáték, melynek során a résztvevők saját bőrükön tapasztalják meg, hogyan működik egy erdei életközösség. A tanulók az állatok három csoportjának valamelyikét (növényevők, mindenevők és ragadozók) vagy az állatokra ható tényezők egyikét (betegség, időjárási tényezők, ember) jelenítik meg, és "élet-halál" küzdelmet vívnak az erdőben, fák között bújkálva.

Egyedül a téli erdőben

5-6 fős csapatok egy hátizsáknyi felszereléssel kipróbálhatják rátermettségüket erdei hajlék készítésében, tűzrakásban, élelemszerzésben és -készítésben.

Szembenézünk a téllel

Hogyan küzdenek meg egyes állatok a téli hideggel és élelemhiánnyal? Most kipróbáljuk, utánajárunk, megtudjuk, megtapasztaljuk.

Forró nyomon

Nyomokkal ismerkedünk, nyomokat keresünk és követünk az erdőben. És kiderül, hogy nemcsak a lábnyomokra érdemes figyelni...

A Színeskert mintaprogram ajánlatai

Szelesné Kása Ilona művésztanár, Népművészet Ifjú Mestere és  Gránátalma díjjal kitüntetett alkotó vezetésével

szelesnekasailona@gmail.com

tel.:+36 20 2097027

- Színes tinta készítés növényekből - termésekből, virágokból, gyökérből évszaktól függően - 60perc

- Sárkánykészítés, papírból. Egykantáros Eddy sárkány - ez a típus garantáltan repül! - 60perc

- Nemezelés: barátság karkötő, térbeli játékok, ékszer - 60perc

- Hímes tojásfestés: növényi festőlében színezett, aranyírott vagy írókázott vagy levélrátétes hímes tojás készítése - 120perc