Foglalkozások iskoláknak, óvodáknak

Foglalkozások a Kontyvirág Erdei Iskolában

Intézményünk nem csupán a kifejezetten erdei iskolai oktatásban részt vevő általános iskolai csoportok igényeit elégíti ki, de sokrétű lehetőséget nyújt óvodai, iskolai kirándulások, továbbképzések, konferenciák, nem hivatalos összejövetelek szervezéséhez is, legyen szó egy vagy többnapos eseményről. Megbeszélés alapján speciális igényeket (pl. foglalkozás fogyatékkal élők számára) is ki tudunk elégíteni. Lehetőség van kihelyezett foglalkozások lebonyolítására akár a Tőserdő más helyszínein, akár közeli iskolákban.

Erdei iskola: Az általános iskolák alsó tagozatos csoportjai számára legalább 3 napos, felső tagozatos csoportjai számára legalább 5 napos időtartamban komplex erdei iskolai szolgáltatást tudunk nyújtani, mely magába foglalja a szállás, a napi háromszori étkezés és a 3 illetve 6 modulból álló program biztosítását. Az általunk nyújtott oktatás igénybevétele nem kötelező, a szervező iskola saját erdei iskolai programjának megvalósítására is van lehetőség, illetve tetszés szerint kiegészíthetik azt szakmai kínálatunkból.

Szakmai nap(ok): Óvodapedagógusok, tanárok, tantestületek számára egy vagy többnapos erdei iskolai /óvodai továbbképzést biztosítunk. (Nem akkreditált továbbképzés)

Információ és jelentkezés: Bártol Réka, +36 30 /475-9655, info@kontyvirag.hu 

Minősített programok és modulok a Kontyvirág Erdei Iskolában

ÖNÁLLÓ MODULOK, melyek egymástól függetlenül kérhetők alsósok és felsősök számára

Valamennyi modul időtartama 4 tanóra, azaz kb. 180 perc.

  • A Tőserdő Patikája

Nem is gondolnánk, hogy az útszélek, kertjeink gyomfajainak többsége gyógynövény. Hát még a Tőserdő változatos növényzete mennyi olyan fajt rejteget, amely gyógyító hatással rendelkezik! Ezekből mutatunk be néhányat, és természetesen a gyógynövények rendkívül sokoldalú felhasználását is alaposan körbejárjuk, kipróbáljuk. Készítünk sebolajat, illatpárnát, teát főzünk, borogatunk.

  • Hód és más

Európa legnagyobb rágcsálója, melyet 150-200 évvel ezelőtt kipusztítottak Magyarországról, néhány évtizede újra köztünk él és virul. Ezen a területen is él néhány család, de ritkán láthatók, mert a hódok éjszaka aktívak. Ez a különleges emlős az alkalmazkodás mintapéldája - minden porcikája a vízi életmódra termett. Interaktív foglalkozások során nemcsak a hódról, de az ártéri élőhelyekről és az alkalmazkodásról is sokat tanulhatnak a gyerekek.

  • Erdei Hétpróba

Az erdő ezernyi kalandot rejt! Ebből hetet veszünk sorra, amit a részvevők csapatokban teljesítenek. Bevezető modulnak kiváló, mert miközben jól megmozgatja a gyerekeket, észrevétlenül megteremti az otthoni, sokszor városi környezetből a természetes környezetbe történő átmenetet, segíti a beilleszkedést.

  • Élet az Árpád-korban (Tiszaalpáron)

A tanulók a helyreállított tiszaalpári Árpád-kori Skanzenben ismerkednek a kora középkorban a Tisza mellett élő emberek életével, mindennapjaival, nemcsak elméletben. (Tiszaalpár 8 km-es gyalogtúrával (nem mindig járható az út!) vagy vonattal közelíthető meg az Erdei Iskolától. Célszerű egész napos programnak tervezni. Az ebéd az erdei iskolában étkezést biztosító vállalkozó tiszaalpári éttermében megoldható.)

  • Kontyvirág túra

A 3,5 km-es rövid túra során minden jellegzetes ártéri élőhelyet felfedezhetünk. Út közben meg-megállunk, játszunk, vagy fontos megbízatást teljesítünk. Egy biztos, füleket és szemeket nem árt nyitva tartani!

  • A gabonaszemtől a kenyérig

Kenyeret dagasztunk, s kemencében megsütjük, s míg a kenyér kel vagy sül, azalatt játékosan ismerkedünk a gabonafajtákkal, a kenyérsütés hagyományos menetével, az ezzel kapcsolatos szokásokkal.

ÖNÁLLÓ MODULOK csak alsósoknak

  • Látjuk a fától az erdőt!

Fák nélkül nem lenne élet a Földön. A fák a természet óriásai. A legidősebb élőlény - természetesen egy fa - 4700 esztendős. Egyetlen tölgyfa lakosságát tekintve nem marad el Budapesttől. Főként alsós diákoknak szól ez a modul, amelyben játékos, kreatív foglálkozások során ismerkednek a Föld e csodálatra- és tiszteletreméltó teremtményeivel.

  • Madarak otthon

A diákok megismerkednek néhány, a Tőserdőben és környékén élő madárral, majd belekóstolnak a vonuló és az áttelelő madarak nem éppen könnyű életébe.

ÖNÁLLÓ MODULOK csak felsősöknek

  • Ártéri gazdálkodás 

A fokgazdálkodás annak példája, hogy az ember nemcsak rombolni, pusztítani képes környezetét, de szelíd beavatkozásaival akár Édenkertet is alkothat, ami az élővilágot és az azzal együttélő embert is gazdagítja. Miután kitapasztalták, hogyan lesz a mocsárvilágból virágzó ártéri gazdaság, élő társasjátékot játszanak, feladatokat oldanak meg a gyerekek.

  • Madarat tolláról 

A diákok kreatív és játékos feladatok keretében megismerkednek néhány, a Tőserdőben és környékén élő madárral. Hangokat utánoznak, piktogrammal jegyzetelnek, szaladgálnak és keresgélnek, sőt még verset is írnak.

  • Mint a madár

Vajon milyen a madarak élete? Szerepjátékokon, társasjátékokon keresztül most belekóstolhatnak a diákok a madárvonulás, fiókanevelés kihívásaiba, és próbát tehetnek a táplálkozás terén is.

  • Nyomozás a víz körül 

A gyerekek a vizek szennyezéséről, a biológiai vízminősítésről szereznek ismereteket játékokon keresztül majd meg is vizsgálják a Szikrai holtág ökológiai állapotát. Gumicsizma ajánlott.

  • Az éjszaka állatai

Egy félreértett állatcsoporttal, a denevérekkel foglalkozunk. Megpróbáljuk szétzúzni a megkövesedett mítoszokat és hiedelmeket, s helyettük olyan valóságos, ám nem kevésbé különleges képességeiket megfejteni, mint a repülés, a "beépített radar" és a fejjel lefelé csüngés. Az éj leple alatt pedig denevér-detektorral "vadászunk" az sötétség uraira.

  • Az élet játéka 

Szerepjáték, melynek során a résztvevők saját bőrükön tapasztalják meg, hogyan működik egy erdei életközösség. A tanulók az állatok három csoportjának valamelyikét (növényevők, mindenevők és ragadozók) vagy az állatokra ható tényezők egyikét (betegség, időjárási tényezők, ember) jelenítik meg, és "élet-halál" küzdelmet vívnak az erdőben, fák között bújkálva.

  • A változatosság kedvéért - A biológiai sokféleség

Tényleg annyira fontos, hogy a túzok ne tűnjön el Magyarországról? Észre se vennénk. Vagy mégis? Mit jelent az, hogy minél nagyobb a biodiverzitás, annál stabilabb egy rendszer? Nekem, személy szerint van-e szerepem a környezetem, sőt a Föld sokféleségének megőrzésében? Mindezekre választ kapunk a rövid előadásból, terepi felmérésből és egy izgalmas öko-társasjátékból felépülő modulban.

ERDEI ISKOLAI PROGRAMOK, melyek egymásra épülő modulokból állnak


1. Alsósok részére: Kontyvirág Rovartanoda
Az emberek jó része viszolyog az ízeltlábú állatoktól, aminek legfőbb oka a tudatlanság. A program célja, hogy érzelmileg megnyissa a gyerekeket az általában visszataszítónak, félelmetesnek tartott ízeltlábú állatok felé. Igyekszik kíváncsiságukat felkelteni, bemutatni e csoport hihetetlen sokféleségét, képviselőinek esztétikai szépségét.

1.1. "Bogár"-gyár (4 óra)
Embernagyságú rovart felszerelve, szemlélve könnyen felismerhető, hogy mitől rovar a rovar. Azért megszemléljük újdonsült ismerőseinket életnagyságban is az erdőben és a réten, majd különféle játékos feladatok segítenek, hogy holnap, sőt jövőre se keverjük össze a bogarat a pókkal, és egy hangyát látva ne kiáltsunk fel, hogy ott egy bogár!

1.2. Túlélő leckék (4 óra)
A rovarok - amelyekről már megtudták a gyerekek, hogy vannak, és hogyan néznek ki - életre kelnek: táplálkoznak, megszületnek és fejlődnek, kommunikálnak, védekeznek, rejtőzködnek stb. Egy valamirevaló rovarnak meg kell tanulnia néhány alapvető leckét, ha néhány napnál tovább akar élni.

1.3. Vizes leckék (4,5 óra)
A gyerekek a Szikrai-holtágnál ismerkednek a vízi rokonokkal, és azt firtatják, mi az, ami őket a vízi életmódra alkalmassá teszi. Tekintve, hogy az embergyerek alapvetően nem tavi lény, a gumicsizma nem hátrány.

2. Felsősök részére: A Tisza krónikája 
A program célja, hogy diákok zömmel önálló tevékenységek során összeállítsák a Tisza történetét, és eközben rádöbbenjenek arra, hogy az ember alapvetően megváltoztatta a Tisza működését és élővilágát. 

2.1. Ráhangolódó (4 óra)
Az első foglalkozáson különböző vizes játékokat játszunk, melynek célja, hogy a tanulók oldódjanak, ismerkedjenek az erdei iskolai környezettel. Aztán a víz körforgásával foglalkozó játékon keresztül közelítünk a víz, a folyó, a Tisza témaköréhez, melyekkel kapcsolatban érdekes, kreatív feladatokat kell megoldaniuk csapatokban.

2.2. - 2.3. Munkálkodó (4-4 óra)
A két modul során 3-3 hosszabb, játékos, kreatív vagy problémamegoldó feladattal találkoznak az 5-6 fős csapatok, melyek mindegyike a Tisza múltjának egy szeletét villantja fel. A hat témakör: egy folyó kialakulása és jellegzetes szakaszai, halászeszköz-makettek készítése, a fokok szerepe egy folyó életében, ártéri gazdálkodás (társasjáték), az ártér hasznai, az árterek egy emblematikus állata - a hód (társasjáték).

 2.4. Bemutató (4 óra)
Az előző két modul során felszedett sok-sok ismeretmorzsa szintetizálása, feldolgozása csapatonként 5-6 perces kreatív bemutató keretében történik. Utána a Tőserdő hagyományosan használt gyógyító és ehető növényeivel, gombáival ismerkedünk az EI környékén.

2.5. Problémázó (4 óra)
Ez a modul a problémákról szól. Miért baj, hogy kiirtották a folyómenti erdőket? (demonstráció) Milyen katasztrofális következményei vannak a jószándékú folyószabályozásnak? (terepasztali demonstráció) Hogyan szennyezzük folyóinkat? (terepasztali demonstráció). Utána a Szikrai holtágnál végre vízi élőlényekkel is találkozunk, melyek némán is sokat mondanak a víz minőségéről.

2.6. Kitekintő (4 óra)
Összefoglaljuk, amit a Tisza történetéről megtudtunk. Majd egy szituációs játékban a tanulók egy képzeletbeli folyómenti település, Tiszamadaras különböző érdekcsoportjait személyesítik meg. Olyan döntéshelyzetekbe kerülnek, melyekkel a településsel határos vizes élőhelyekre pozitív vagy negatív hatást fejtenek ki, s döntésük következményeit "saját bőrükön" tapasztalják.

Bővebb információ a Kontyvirág Erdei Iskoláról: kontyvirag.hu